Renovatie historische brug naar menagerietuin
Sinds 2019 wordt druk gewerkt aan de revitalisatie en het herstel van het park van de buitenplaats Calorama. Het park van Calorama is een rijksmonument en maakt onderdeel uit van het complex historische buitenplaats Calorama. De huidige brug die dateert uit 2002 wordt in de redengevende omschrijving niet genoemd en is geen rijksmonumentaal onderdeel van de parkaanleg. Uit oude foto’s blijkt dat de oorspronkelijke brug een ornamenteel karakter bezat en onderdeel uitmaakte van de menagerietuin op het eiland. De huidige brug is een eenvoudige functionele brug. Het bestuur van Stichting Calorama-Everwijn-Taets van Amerongen heeft de wens de oorspronkelijke brug als onderdeel van de menagerietuin te reconstrueren.
De huidige houten brug in (bouwjaar 2002) ligt dan wel op de historische locatie, maar detoneert qua uitstraling met de zorgvuldig gerestaureerde parkomgeving in de sfeer van de 19e eeuwse aanleg in landschapsstijl: de afgebrande duiventil is herbouwd op basis van het historische exem-plaar (2002), de ronde gracht en beschoeiing zijn hersteld (2016), de oevers en het eiland zijn opge-schoond en herplant met bloeiende heesters (2020). In de directe omgeving is de verbrande koepel hersteld (2002) en op dit moment ondergaat het Jeroensveld, de kleinschalige parkaanleg in landschapsstijl, een ongekende transformatie door grootschalig beheer en herplant
Uit het voorgaande historisch onderzoek blijkt dat de ‘oorspronkelijke’ brug verschillende gedaantes heeft gekend (zie foto’s). Als streefbeeld voor de nieuwe brug is gekozen voor een interpretatie van de brug, zoals deels zichtbaar is op een foto uit 1919. De keuze komt voort uit esthetische en functionele aspecten. De uitstraling van deze brug past van alle gedaantes het best binnen de restauratie filosofie op Calorama:
Vanwege de herkenbaarheid van de historische functie van eiland en vijver als menagerietuin (incl. afsluitbaar poortje op de brug en klimbeveiliging);
Vanwege de mogelijkheid een familie van bouwwerken te realiseren op Calorama: o.a. door het toepassen van de herkenbare kleurstelling en de verfijnde detaillering van alle bouwwerken;
Vanwege de sierwaarde en de verfijnde combinatie van hout-staal en het open x-motief van brugtype ’1919’. Dit in tegenstelling tot de ‘overromantische’ uitstraling van brugtype ‘1928’ (witte poort met kamperfoelie boog);
Vanwege de mogelijkheid met deze brug een uitstraling te creëren, passend in de zorgvuldig gereconstrueerde 19e/begin 20e eeuwse parkomgeving (qua kleurstelling en proporties) en zonder de naastgelegen bouwwerken als de duiventil (kleurloos) en tuinkoepel te ‘overschreeuwen’;
Vanwege de mogelijkheid het oorspronkelijke ontwerp aan te passen aan functionele aspecten als veiligheid, rolstoeltoegankelijkheid en duurzaamheid.
In 2020 is historisch onderzoek naar de voorgangers van de huidige brug verricht. Op basis hiervan is een ontwerp en technische tekening gemaakt. De brug is in de zomer van 2021 in onderdelen vervaardigd. In december 2021 wordt de brug geplaatst en afgemonteerd.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door Blaauwendraat Landschapsverzorging, Stichting In Arcadië en Nijborg staal.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door de steun van de Provincie Zuid-Holland, Stichting Calorama Everwijn Taets van Amerongen en particuliere donaties.